Realizace projektu

29. října 2012

Souhrnná závěrečná informace o realizaci projektu - závěrečná monitorovací zpráva

1. Zpráva o průběhu projektu

Realizovaný projekt byl zaměřen na inovaci studijního programu Regionální rozvoj s maximálním využitím potenciálu regionu hl. m. Prahy v integraci ekonomického a sociálního rozvoje. Globálním cílem projektu bylo plnění závěrů Boloňské deklarace v pojetí rozvoje a inovace studijního programu s vazbou na trvalé zvyšování kvality a excelence vysokoškolského vzdělávání v evropském vzdělávacím a výzkumném prostoru. Předkládaný projekt byl zaměřen na hlavní cíl – zlepšit kvalitu a efektivitu bakalářského vzdělávání a odborné přípravy na VŠRR v kontextu Boloňských procesů. Důraz byl kladen, v souladu s aktuálními požadavky kvality vysokoškolského vzdělávání, na výstupní kompetence absolventů. Strategickým nástrojem k naplnění uvedených cílů byly tzv.  výsledky učení (learning outcomes),  založené na  osvojení si  žádoucích znalostí,  dovedností a kompetencí absolventů studijního programu Regionální rozvoj.

Cílovou skupinu tvořili vybraní, motivovaní studenti, kteří mají předpoklady uplatnit své znalosti, dovednosti  a kompetence  v praxi.  Atestace studentů cílové skupiny v jednotlivých realizovaných kurzech projektu prokázaly, že si studenit osvojili specifické kompetence a získali tak konkurenční výhodu,  která jim vytváří předpoklady k vyšší výkonnosti a uplatnitelnosti na trhu práce. Zpětnou vazbu cílové skupiny ve formě hodnocení realizovaných kurzů  lze interpretovat v převážné většině hodnotících kritérií jako  spokojenost a naplnění očekávání přínosu projektu studentům a zároveň poskytují cenná data a  informace pro další zlepšování. Kombinace teoretického základu studia a konkrétních znalostí, dovedností a kompetencí zvýší  adaptabilitu pracovní uplatnitelnosti nejen v ČR, ale i v Evropské unii. Přidanou hodnotou byl rozvoj v oblasti soft skills v dovednostech  efektivní komunikace, týmové práce a time managementu.

Analytická část projektového cyklu, zaměřená na vymezení klíčových výstupních znalostí a dovedností, jimiž se mají absolventi studijního programu Regionální rozvoj vyznačovat,  v kontextu s metodologií a technikou    výuky  a  zpracováním studijních opor, vytvořila konkrétní kvalitní vstupy do realizační fáze projektového cyklu.  Pro úspěšnou realizaci inovovaných a nových projektových kurzů tak byly vytvořeny věcné, obsahové, metodické, technické a personální předpoklady. Systémová propojenost obou fází projektu umožnila realizovat výuku projektových kurzů v měřitelné kvalitě.

Integrální součástí a jedním z dalších relevantních cílů realizovaného projektu byla zpětná vazba na realizované projektové aktivity. Užší realizační projektový tým kladl důraz na kvalitu všech výstupů a výsledků projektu a měření plánovaných přínosů pro cílovou skupinu. Zavedení vnitřního systému hodnocení kvality všech hlavních činností  na základě transparentních evaluačních a sebeevaluačních postupů a řízení kvality bylo součástí realizovaných  procesů projektů. 

2. Výstupy a výsledky projektu

Počet nově vytvořených/inovovaných produktů

  1. Studie o rozšíření akreditace studijního programu Regionální rozvoj.
  2. Inovace   vzdělávacího programu Regionální rozvoj.

Vzdělávací kurzy (nové a inovované)

Vzdělávací kurzy modulu Regionalistika

  1. Vzdělávací kurz Regionální a municipální ekonomika.
  2. Prezentace (Power Point) ke kurzu Regionální a municipální ekonomika.
  3. Vzdělávací kurz Regionální rozvoj.
  4. Vzdělávací kurz Regionální veřejné vztahy.
  5. Vzdělávací kurz Sociální a kulturní rozvoj obcí a regionů.
  6. Prezentace (Power Point) ke kurzu Sociální a kulturní rozvoj obcí a regionů.
  7. Vzdělávací kurz Aktuální otázky rozvoje regionů.
  8. Prezentace (Power Point) ke kurzu Aktuální otázky rozvoje regionů.

Vzdělávací kurzy modulu Regionální management

  1. Vzdělávací kurz Teorie a praxe managementu.
  2. Vzdělávací kurz Základy regionálního marketingu.
  3. Prezentace (Power Point) ke kurzu Základy regionálního marketingu.
  4. Vzdělávací kurz Řízení lidských zdrojů.
  5. Vzdělávací kurz Projektový management a strukturální fondy EU.
  6. Prezentace (Power Point) ke kurzu Projektový management a strukturální fondy EU.
  7. Manažerská komunikace a etika.
  8. Prezentace (Power Point) ke kurzu Manažerská komunikace a etika.
  9. Vzdělávací kurz Manažerská informatika.
  10. Prezentace (Power Point) ke kurzu Manažerská informatika.

Vzdělávací kurzy modulu Evropská studia

  1. Vzdělávací kurz Světová ekonomika.
  2. Vzdělávací kurz Globální problémy světa.
  3. Vzdělávací kurz Postavení  ČR ve světové ekonomice.
  4. Vzdělávací kurz Economics and Finance.
  5. Prezentace (Power Point) ke kurzu Economics and Finance.

Studijní opory zpracované podle jednotné metodiky a  strukturálního uspořádání

Studijní opory  modulu Regionalistika

  1. Studijní opora Regionální a municipální ekonomika.
  2. Studijní opora Regionální rozvoj.
  3. Studijní opora Regionální veřejné vztahy.
  4. Studijní opora Sociální a kulturní rozvoj obcí a regionů.
  5. Studijní opora Aktuální otázky rozvoje regionů.

Studijní opory  modulu Regionální management

  1. Studijní opora  Základy teorie a praxe managementu.
  2. Studijní opora Řízení lidských zdrojů.
  3. Studijní opora Manažerská informatika.
  4. Studijní opora Projektové řízení a strukturální fondy EU.
  5. Studijní opora Základy marketingu.

Studijní opory modulu Evropská studia

  1. Studijní opora Vybrané problémy EU.
  2. Studijní opora Globální problémy světa.
  3. Studijní opora ČR ve světové ekonomice.

Počet podpořených osob

Indikátory počtu podpořených a úspěšně podpořených osob byly proti předpokládanému plánu překročeny. Konkrétně se jedná o počet podpořených studentů celkem 211 a počet úspěšně podpořených studentů celkem 207. Počet podpořených a úspěšně podpořených akademických pracovníků byl naplněn (16 osob).

Další výstupy a výsledky projektu

  • Sylaby pro jednotlivé kurzy;
  • Zpracování výukových materiálů (podklady pro konzultace, varianty atestací);
  • Inovovaný systém kreditů ECTS;
  • Realizace vybraných témat na počítačové učebně, propojení přednášek s internetovou komunikací);
  • Zpracování nových témat ročníkových a bakalářských prací inovovaných a nových kurzů studijního programu ve vazbě na cíle projektu;
  • Aktivní účast na odborných seminářích, konferencích.

Závěr

Užší realizační tým vyhodnotil průběh realizace projektu a výsledky a výstupy projektu jako úspěšně naplněné. Úspěch projektu hodnotil z hlediska kritérií:

  • splnění plánovaných monitorovacích ukazatelů,
  • vyhodnocení přínosu pro cílovou skupinu na základě zpětné vazby studentů a výsledků atestací,
  • dodržení harmonogramu projektu,
  • dodržení zásad efektivnosti a hospodárnosti při finančním řízení projektu.

 Užší realizační tým předpokládá udržitelnost projektu a jeho další realizaci v rámci studijního programu Regionální rozvoj. V právě začínajícím akademickém roce 2012/2013 jsou projektové kurzy součástí realizovaného studijního plánu.

 

31. března 2012

Souhrnná informace o realizaci projektu - závěr monitorovací zprávy č. 4

 Klíčové aktivity realizované v tomto monitorovacím období navazují na výstupy analytické části projektového cyklu a  jejich  informační  výstupy jsou využívány v probíhající realizační fázi projektu. Lze konstatovat, že činnosti a výstupy všech klíčových  aktivit nezbytných k zahájení  výuky  kurzů plánovaných v letním  semestru akademického roku 2011/2012  byly zpracovány.  Pro úspěšné dokončení realizace kurzů jsou vytvořeny věcné, obsahové, personální i  materiální  podmínky.   Finalizovaly se  práce na výstupech  modulů týkajících se  inovace výukových metod v rámci klíčových aktivit 5, 6 Metodologie a techniky výuky inovovaných kurzů v prezenční a kombinované formě studia pro výuku v kurzech zahajovaných v letním  semestru 2012. V souladu s  požadavky Akreditační komise na tvorbu studijních opor  pokračovaly práce na tvorbě studijních opor, tj.  klíčová aktivita 7.  Zpracování studie a žádosti  o rozšíření akreditace studijního programu Regionální rozvoj B 6214 obor Management a regionální rozvoj o kombinovanou formu studia je výstupem klíčové aktivity 9. Formální žádost bude podána po ukončení hodnocení školy v souladu se správním  rozhodnutím MŠMT.  Pokračovaly práce na klíčové aktivitě 10 Zavedení vnitřního systému hodnocení kvality  sběrem  empirických dat vztahujících sek hodnocení výuky v kurzech, které byly realizovány v zimním semestru akademického roku  2011/2012 a dalšími uvedenými aktivitami. Zpracování sumární  zpětné vazby z hodnocení výuky  bude součástí Závěrečné monitorovací zprávy o projektu (souhrnná informace za kurzy realizované v obou semestrech akademického roku 2011/2012). Klíčové aktivity 11 a 12 - realizace kurzů inovovaného studijního programu v prezenční a kombinované formě studia jsou relevantními aktivitami uplynulého období. Byly zahájeny činnosti vztahující se ke klíčové aktivitě 13 – Zahraniční mobilita studentů a akademických pracovníků v rámci inovovaného SP ve formě plánu a konzultací o obsahovém zaměření a časovém harmonogramu zahraničních stáží studentů  a přijetí a vyslání hostujících profesorů na letní semestr akademického  roku 2011/2012.

Všechny klíčové aktivity realizované v předkládané monitorovací zprávě jsou systémově propojeny,  konzultovány s odborným garantem a hlavním manažerem projektu tak, aby závěrečná realizační fáze, tj. zejména  klíčové aktivity10,  11, 12 a 13 proběhly v náležité kvalitě a v souladu s harmonogramem projektu. Užší realizační tým kladl důraz na závěrečné  plnění  plánovaných monitorovacích ukazatelů -  počet zapojených studentů (bude překročen), zpracování Power Point prezentací  pro kurzy realizované v letním semestru 2012, dokončení  studijních opor a zejména vlastní realizace kurzů formou prezenční a kombinované formy výuky.

 

1. října 2011

Souhrnná informace o realizaci projektu - závěr monitorovací zprávy č. 3

Klíčové aktivity realizované v tomto monitorovacím období jsou součástí analytické části projektového cyklu, jejichž konkrétní výstupy jsou vstupem do realizační fáze projektového cyklu. Lze konstatovat, že činnosti a výstupy všech klíčových aktivit nezbytných k zahájení výuky kurzů plánovaných v zimním semestru akademického roku 2011/2012 – září 2011 byly zpracovány.  Pro úspěšnou realizaci kurzů jsou vytvořeny věcné, obsahové, personální i materiální podmínky.   V uplynulém období pokračovaly koncepční práce na sladění postupů, zejména při finalizaci klíčových aktivit 2, 3,4, zaměřených na inovaci a zařazení nových kurzů studijního programu s akcentem na výstupy učení v modulech Regionalistika, Regionální management a Evropská studia a analýzu potřeb jejich personálního zabezpečení.  Užší realizační tým kladl důraz na průběžné plnění plánovaných monitorovacích ukazatelů -  počet zapojených studentů, zpracování Power Point prezentací a studijních opor.  Dále byly finalizovány práce na přípravě obsahu modulů ve vztahu k inovaci výukových metod v rámci klíčových aktivit 5, 6 Metodologie a techniky výuky inovovaných kurzů v prezenční a kombinované formě studia pro výuku v kurzech zahajovaných v zimním semestru -  září 2011. V této souvislosti URT projektu navrhl u všech realizovaných kurzů (studijních předmětů) projektu shodnou časovou dotaci pro prezenční i kombinovanou formu studia a nutná související organizační opatření.  V souladu s doplněnými aktuálními požadavky Akreditační komise na tvorbu studijních opor pokračovaly práce na tvorbě studijních opor, tj. klíčové aktivitě 7. V rámci klíčové aktivity 8 Zpracování modelu výuky v kombinované formě studia byla zpracována metodika pro kombinovanou formu studia.  Práce na Zpracování studie o rozšíření akreditace studijního programu o kombinovanou formu studia, klíčová aktivita 9, pokračovaly návrhem struktury nových a inovovaných kurzů, inovací kreditového systému v jednotlivých kurzech, inovací studijní literatury a studijních pomůcek, novou strukturou státní závěrečné zkoušky a návrhem na personální zabezpečení studia. Pokračovaly práce na klíčové aktivitě 10. Zavedení vnitřního systému hodnocení kvality.

Všechny klíčové aktivity realizované v předkládané monitorovací zprávě jsou systémově propojeny, průběžně modifikovány, konzultovány s odborným garantem a manažerem projektu tak, aby mohla být úspěšně zahájena realizační fáze projektu, tj. klíčové aktivity 11 a 12 v souladu s harmonogramem projektu a byly vytvořeny předpoklady pro plnění plánovaných monitorovacích  kazatelů.

 

31. března 2011

Souhrnná informace o realizaci projektu - závěr monitorovací zprávy č. 2

Klíčové aktivity realizované v tomto monitorovacím období jsou součástí analytické části projektového cyklu, jehož konkrétní výstupy jsou vstupem do realizační fáze projektového cyklu. Pokračovaly koncepční práce na sladění postupů, zejména při řešení klíčových aktivit 2, 3,4, zaměřených na inovaci a zařazení nových kurzů studijního programu s akcentem na výstupy učení v modulech Regionalistika, Regionální management a Evropská studia a analýzu potřeb jejich personálního zabezpečení. S tímto cílem proběhly v lednu 2011 specializované workshopy a v souladu s jejich závěry budou pokračovat práce na zpřesňování struktury kurzů, zejména s důrazem na mezipředmětové vazby a zpracování Power Point prezentací a studijních opor.  Dále byly zahájeny práce na přípravě obsahu modulů ve vztahu k inovaci výukových metod v rámci klíčových aktivit 5, 6 Metodologie a techniky výuky inovovaných kurzů v prezenční a kombinované formě studia.  V souladu s doplněnými aktuálními požadavky Akreditační komise na tvorbu studijních opor pokračovaly práce na tvorbě studijních opor, tj. klíčové aktivitě 7. V rámci klíčové aktivity 8 Zpracování modelu výuky v kombinované formě studia byla zpracována metodika tvorby studijních opor, strukturalizace textů a šablona pro standardizaci věcného a formálního uspořádání studijních opor s akcentem na realizaci výstupů učení. Práce na Zpracování studie o rozšíření akreditace studijního programu o kombinovanou formu studia, klíčová aktivita 9, byly zahájeny analýzou struktury stávajícího studijního plánu pro prezenční formu studia, návrhem struktury nových a inovovaných kurzů, inovací kreditového systému v jednotlivých kurzech, inovací studijní literatury a studijních pomůcek, novou strukturou státní závěrečné zkoušky a návrhem metodiky pro kombinovanou formu studia. Pokračovaly práce na klíčové aktivitě 10, Zavedení vnitřního systému hodnocení kvality tvorbou procesní analýzy, jež určuje základní kroky pro vytvoření systému vnitřního hodnocení kvality.